Schiphol Group – Busstation Schiphol

 

Het nieuwe busstation ‘knooppunt Schiphol-Noord’ is een bijzondere vorm van hergebruik: herbestemming door verplaatsing. Een Britse T2-vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog is verplaatst, gerenoveerd en herbouwd als OV-knooppunt met acht bushaltes.

Voor de overkapping is een oude vliegtuighangar gebruikt die begin jaren ’40 is gebouwd in Groot-Brittannië. De zogenaamde Type T2-hangar werd in 1958 aangekocht door de gemeente Rotterdam en deed jaren dienst op Rotterdam Airport. Nadat hij daar zijn functie verloor is de hangar in 2015 aan zijn derde leven begonnen op het terrein van Amsterdam Airport Schiphol.

De hangar bestaat uit 24 stalen demontabele spanten die na renovatie een rood-bruine kleur hebben gekregen, alle nieuwe toevoegingen als windverbanden en gordingen zijn grijs geworden. Op de spanten is een nieuw lichtdoorlatend kunststof dak gelegd om overdag een lichte en comfortabele omgeving te kunnen zijn.

Verder zijn er 138 LED lichtarmaturen van Traxon Osram geïnstalleerd met witte downlights voor functionele verlichting op het perron en kleurrijke uplichts die van onderaf de kap aanlichten. Het dak is voorzien van 22 clusters van 20 zonnepanelen die het busstation zelfvoorzienend qua elektriciteitsverbruik maken. Voor de perroninrichting is tot slot gekozen voor onbehandeld Iroko hout. Naast de chauffeursloge hebben we op basis van de schipholbank nieuwe meubels ontworpen waaronder een poef en een sta / zitelement.

Het busstation is gefinancierd door de Stadsregio Amsterdam en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en gebouwd door Heijmans.



Fotografie: Luis Monteiro