Eénwording in het Stedelijk Museum Breda

Vanaf 17 juni opent het Stedelijk Museum Breda, haar deuren. Het museum komt voort uit MOTI, Museum of the Image en Breda’s Museum. Het afgelopen half jaar hebben wij, samen met het Stedelijk Museum het museumgebouw vernieuwd, verduurzaamd en opnieuw ingericht. Het resultaat is een modern stadsmuseum waar de wisselwerking tussen erfgoed, beeldende kunst en beeldcultuur centraal staat.

Verantwoordelijk voor de algehele vormgeving van de publiekszone, de tentoonstellingen op de begane grond (inclusief de grafische taal) én het ontwerp van café Lanzas, zijn we op weg naar de eindstreep en druk met de laatste voorbereidingen..

 

Eerste The Barn Food open

De eerste van een nieuwe reeks biologische fresh food restaurants is geopend aan de Amsterdamse Zuidas. De missie van The Barn, ‘From stable to table’ is niet alleen vertaald naar een biologisch foodaanbod, maar ook naar het interieur met no-nonsense en onomwonden verwijzingen naar de stal. Betonnen wanden, een houten kapconstructie, een bakstenen vloer en basic details maken van The Barn een lekkere en charmante nieuwkomer in een strakke en zakelijke omgeving als die van de Amsterdamse Zuidas. Een plek waar snelheid het devies is. The Barn speelt hier op in met twee hyper moderne houtovens en bestellen gaat via de digitale schermen of via de The Barn app. TheBarnfood.

Kijk ook op www.thebarnfood.com.

Prodock

Prodock Amsterdam heeft 7 juni 2016 haar deuren geopend. Het is dé plek in de haven van Amsterdam voor bedrijven om producten te testen, door te ontwikkelen en naar de markt te brengen.
 
Prodock, een initiatief van Havenbedrijf Amsterdam, is een fysieke locatie én een platform in de Amsterdamse haven voor startups in de maakindustrie en is de eerste incubator die een combinatie biedt van kantoorruimte met binnen- en buitenwerkplaatsen voor testopstellingen, labruimte of productieruimte.
 
Voor een bestaand pand aan de Moezelhavenweg in Amsterdam hebben we voor de kantoor en werkplaatsen een flexibel inrichtingsconcept ontwikkeld. Hierdoor kunnen veel verschillende typen startups worden gehuisvest en vervolgens kunnen deze zowel ruimtelijk als installatietechnisch snel opschalen als hun bedrijf groeit.
 
Photography: Tetsuro Miyazaki

Nike Store Stockholm is geopend.

De winkel is gelegen in het winkelcentrum Gallerian, één van de oudste winkelcentra van Stockholm. Momenteel ondergaat het winkelcentrum een grondige renovatie. Nike Store STHLM is gelegen op het kruispunt van de 2 belangrijkste assen.
De vertaling van het concept, projectmanagement en bouwbegeleiding; Als Nike’s “Local Architect” is Claessens Erdmann al 9 jaar partner van Nike.

Winkelcentrum Eggert

Winkelcentrum Eggert in Purmerend wordt grootschalig verbouwd. De lay-out is aangepast. Vloeren, plafonds en winkelpuien worden vernieuwd en roltrappen zijn verplaatst om de verdieping beter te ontsluiten.


De realisatie van een optimale aansluiting met de binnenstad is hiermee weer een stap dichterbij. Grote delen zijn klaar maar er wordt onder andere nog gewerkt aan één van de nieuwe entrees. Hierbij is een vide gemaakt en wordt een ‘groene wand’, een binnen gevel van verticale beplanting, over twee verdiepingen aangebracht.

 

Fotografie: ‘Copyright Koninklijke Mosa bv’

Nieuwe identiteit Gray Line boten

Gray Line, al sinds 1910 een internationale reisorganisatie van met name sightseeing tours, is sinds maart 2016 zichtbaar geworden in de Amsterdamse grachten. Wij ontwikkelden de nieuwe identiteit van de Gray Line boten. De vraag was om een ontwerp te maken, vrij en ongedwongen, opvallend en positief. Dit heeft geresulteerd in een kleurrijk beeld en een vormentaal die refereert aan de bestaande identiteit van Gray Line en de schittering van het water.

Sensata hoofdkantoor in progress

In opdracht van Sensata Technologies Holland B.V. ontwikkelde Claessens Erdmann in samenwerking met Schröder Vastgoed en de gemeente, haar nieuwe Headquarters in Hengelo met de ambitie BREEAM Outstanding.

Deze nieuwbouw moet het meest gezonde en frisse kantoorgebouw van Nederland opleveren en in de top 3 belanden van de BREEAM-ladder.

Het gebouw krijgt 5 bouwlagen met circa 9.000 m2 kantoren en laboratoria. Wereldprimeur, omwille van het bereiken van CO2-reductie, is de toepassing van cementloos beton in de vloerelementen.

In het project is het circulaire gedachtegoed van toepassing. Het gebouw is ontworpen op basis van `Design for Disassembly´. Hierdoor is het mogelijk de componenten en elementen na gebruik van het casco en na demontage van het gebouw opnieuw te gebruiken. Het interieurconcept kenmerkt eveneens een hoge duurzaamheids-ambitie. Dit uit zich onder andere in het ontwikkelen van een ultiem gezond binnenklimaat, open werkplan en gebruik van innovatieve materialen.

Interview met Freek Claessens

Naast het nieuwe Atlas theater, met een geplande opening in september 2016, wordt momenteel gebouwd aan een nieuw dierenpark; Wildlands Adventure Zoo. De schouwburg en de dierentuin delen straks het entreegebouw. Een interview in de lokale krant Emmen.nu met partner Freek Claessens.

Winnaar ARC 2015 Innovatie Award

Gisteravond hebben we  de prestigieuze ARC 15 Innovatie Award gewonnen. De prijs werd uitgereikt voor het ontwerp van het busstation Schiphol Noord.

De jury is onder de indruk van de manier van herbestemmen, door Hans Erdmann omschreven als “ontwerpen door niet-ontwerpen”.
Het juryrapport spreekt van een “ambitieus project dat het gebouw op een nieuwe plek een derde leven geeft. Het ontwerp is top en laat zien dat duurzaamheid logisch aan het worden is.”
Tevens prijst de jury  “de grote eenvoud” waarmee het project is gedaan, het zelfvoorzienende karakter van het gebouw en de zonnepanelen die de energie leveren nodig voor de verlichting.
Tot slot memoreert de jury dat “dankzij het hergebruik dit cultureel erfgoed extra waarde krijgt. Door de grote overspanning van de spanten is het gebouw voor veel doeleinden bruikbaar”.

Met de ARC15 Innovatieprijs wil het, onder architecten grootste en meest gelezen tijdschrift “ de Architect”, veelbelovende ideeën stimuleren die vernieuwend én haalbaar zijn. Doel is het versterken van het draagvlak onder innovatie en het stimuleren van vernieuwende projecten. Criteria zijn creativiteit, functionaliteit en toekomstbestendigheid.

de Architect

Nominatie ARC15 Busstation Schiphol - Noord

Met trots presenteren wij onze nominatie voor de Arc Innovation Award 2015!

“Met het Busstation Schiphol Noord hebben de architecten van Claessens Erdmann een derde leven gegeven aan een oude vliegtuighangar. Oorspronkelijk is de hangar in Groot-Brittannië door het leger gebruikt, daarna is hij aangekocht door de gemeente Rotterdam. Claessens Erdmann heeft door de afstand tussen de spanten te vergroten en een lichtdoorlatend, kunststof dak te maken, een energieneutraal en zelfvoorzienend busstation gerealiseerd. Naast een knooppunt voor openbaar vervoer, is het door zijn open karakter ook een prettige verblijfplaats." 

De jury is onder de indruk van de manier van herbestemmen, door de architect omschreven als ´ontwerpen door niet-ontwerpen´.


de Architect

Wereld Van Ontmoeting, Wereld Van Theater

Het multifunctionele entreegebouw voor het nieuwe ‘Wildlands, Adventure Zoo Emmen’, dat niet alleen horeca, retail en congresvoorzieningen zal huisvesten, maar ook het nieuwe Emmense theater en vlakke vloerzaal, wordt hét ontmoetingspunt in het vernieuwde stadscentrum van Emmen. 

Wij mogen tekenen voor het interieurconcept en -ontwerp van zowel alle publiek toegankelijke ruimten en kantoorruimten. Van theaterzaal tot artiestenfoyer en van de congresruimten tot aan het theatercafé. De bouw is in volle gang: volg hier de live beelden.

Opening canal shop Leliegracht

De recent geopende Canalshop waar je Canal cruises en museum tickets koopt, bevindt zich aan de Leliegracht, om het hoekje van de Westertoren in Amsterdam. De traditionele souvenirs zoals klompjes en ijskastmagneten maken hier langzamerhand plaats voor Dutch Gifts. 

In het nieuwe interieur is dat zichtbaar. Licht, rank, blond en herkenbare Canal illustraties vormen de basis en achtergrond voor originele en kwalitatieve Hollandse souvenirs. Zo kan je er de lucht van Amsterdamse bomen in een flacon kopen, zilveren grachtengordels aan een ketting en broodplankjes van omgevallen bomen… 

Albert Heijn XL – video

Een nieuw ontwikkelde XL Formule voor Albert Heijn waar vers en echt goed eten weer in het middelpunt staat. Met meer dan 200 aan het assortiment toegevoegde kwaliteitsproducten en met personeel als ‘masters’ op hun vakgebied een ware super-market-place waar je alles kunt vinden wat je maar nodig hebt.

Een winkel waar voedsel de hoofdrol speelt, het overige is naar de achtergrond gebracht. Dit hebben we bereikt door de producten in de spotlight te zetten en de architectuur een minder prominente rol te laten spelen. Door gebruik te maken van natuurlijke kleuren en materialen is een heldere balans gecreëerd tussen product en winkel. Eigentijds en vooruitstrevend in plaats van traditioneel. Ook de instore communicatie, ontwikkeld in samenwerking met bureau Blink, is volledig herzien. Gekozen voor een informatieve, in plaats van een inspirerende tone of voice. Immers het product en ook de medewerker dienen te inspireren. De vernieuwde winkel- lay out met heldere zichtlijnen naar de verschillende afdelingen zorgen in combinatie met nieuwe productpresentaties voor een nieuwe winkel ervaring…. Dit ís de beste Supermarkt.

Opening Nike Store Amsterdam

Na een verbouwing van 8 weken is de drie verdiepingen tellende Nike Store in de Kalverstraat van Amsterdam afgelopen week weer geopend. Als local architect van Nike hebben we het Nike winkelconcept vertaald naar deze nieuwe winkel. Tevens hebben we de bouwbegeleiding tot aan de opening op ons genomen. De winkel is op de begane grond bijna verdubbeld in oppervlakte en heeft nu een volwaardig en duidelijk aanwezig profiel op straatniveau. Hiervoor is een deel van de gevel aangepast met behoud van het gedeeltelijk monumentale karakter. Grote ramen zorgen voor veel daglicht. 
Intern is de routing geoptimaliseerd, hiervoor is een oud trappenhuis verwijderd alsmede een roltrap. Een nieuw centraal trappenhuis is hiervoor in de plaats gekomen die kelder, begane grond en 1e verdieping met elkaar verbindt. 
Oude betonnen wanden en kolommen en baksteen wanden zijn weer zichtbaar gemaakt en vormen een geweldig contrast met de strakke winkelinrichting en het verlichtingsplan. De Nike identiteit is verder versterkt door speciaal ontwikkelde grafische elementen van (inter)nationale kunstenaars.